„Mami už mu prosím tě nic nekupuj, už to fakt nemáme kam dávat“
Opakujete tuhle větu pořád dokola?
Nebo jen cítíte (a vidíte), že už to u vás doma zašlo daleko. Všude se něco válí, děti akorát všechno rozhází, stálo to tolik peněz a stejně si s tím nehrají…
V obou případech bude se vám hodit tenhle souhrn důvodů a případně i argumentů, proč dětem příliš mnoho hraček neprospívá.
Ještě předesílám, že já sama nejsem žádný zarytý minimalista, je těžké odolat některým báječným vzdělávacím hračkám. Tím, že jsem projela 40 zemí a viděla jsem ve většině z nich, jaké možnosti mají místní děti, o to víc si vážím toho, co své dceři můžu dopřát. Ale máme to doma pod kontrolou a Mili má v dosahu opravdu jen tolik hraček, abychom z nich měly radost ona i já (hlavně i při úklidu).
V Toledu vědci přímo zkoumali, jak na děti působí velké a malé množství hraček..Děti si během pokusu hrály delší čas ve dvou místnostech. V jedné měly k dispozici 4 hračky, ve druhé 16 hraček. No a tipujte, jak to dopadlo. Malé děti, které si hrály v prostředí s menším počtem hraček, udržely lépe pozornost, měly výraznější představivost, vnímání, poznávání a motorickou koordinaci.
A když už tady píšu o výzkumech ze světa, typické desetileté dítě ve Velké Británii vlastní 238 hraček a průměrné dítě v USA dostane ročně 70 nových hraček… Nenosí je Santa, ale 80% z nich pochází z čínských megatováren.
Tak a tady už je stručně 8 důvodů, proč je příliš mnoho hraček na škodu:
- Neschopnost hrát si s předměty denní potřeby
Předměty denní potřeby ( třeba vařečky, šátky, hřeben…) dávají dětem možnost rozvíjet svůj tvůrčí potenciál. Dítě má víc příležitostí vidět a proměnit náhodné věci v „hračky“ na hraní.
- Víc sourozeneckých hádek
Ne, vícero hračkami nezabráníte hádkám, naopak to dětem znemožňuje učit se spolupracovat. S omezeným počtem hraček jsou děti nuceny se dělit a vytvořit si vlastní systém střídání. Jsou také obecně ochotnější se dělit, protože v tom mají se svými hračkami větší praxi.
- Kratší doba udržení pozornosti
Menší výběr hraček umožňuje dítěti víc času na prozkoumání každé z nich. Nebude přeskakovat od jedné hračky ke druhé. Může zkoumat, co drží v ruce, pozorovat, jak to funguje, a nacházet nové způsoby hry.
- Péče o hračky
Chcete, aby se vaše dítě lépe staralo o své hračky? Omezte jejich počet. Naučí se neplýtvat a být k nim opatrné.
- Rozmazlování
Vytváříme v jejich životě normu a nastavujeme standardy toho, co by měly očekávat. Pokud je o Vánocích obdarujeme deseti dárky, je přirozené, že jsou naštvané, když jich příště dostanou pět.
- Smyslové přetížení
Dětský mozek je velmi citlivý. Především blikání, jasná světla a hlasité zvuky mohou způsobit nejen ztrátu soustředění. Mohou vést k podrážděnosti, vzteku, strachu nebo dokonce vyvolávat úzkost.
- Ztráta hodnoty
Dítě postupně přestane vnímat hodnotu věcí. Bude si říkat „Všechny jsou moje! Ale je jich tolik, že žádná z nich nemá cenu. Musím chtít něco jiného!“ Co budete kupovat dál?
- Budou všude a vy se z toho zblázníte
Když dětem necháte méně hraček a věcí, prohloubíte jejich pozornost a schopnost si soustředěně hrát
Míváte s částí rodiny na tohle téma rozhovory a je to pořád dokola?
Vytiskněte si důvody jako PDF a až příště přijde návštěva a vy půjdete vařit kafe, nechte je viditelně ležet na stole. Tisknout PDF
Možná čekáte o Vánocích hromady hraček a nemáte to srdce rodině říct „Nekupuj to“. Třeba jste se letos nemohli tolik vídat a chápete, že je to projev lásky. Nebo jako já jste nadšení z možností, které naše děti mají Řešením je dětem hračky „točit“. Ale o tom zase jindy.
Každopádně je příležitost s dětmi něco vytřídit. Měla by to být společná „akce“, ne příliš na sílu. První vezměte ty, které samo vybere, ty, které už nefungují a takové, které už ho nerozvíjí a neučí nové věci. Napoprvé to může být jen jedna, dvě, děti se i třídění učí postupně – a nápodobou, takže doporučuji, abyste spolu s hračkami poslali do světa něco i vy. Budete fér a uděláte něco pro společný domov, který se pak i lépe uklízí 🙂